Konferencja Sensorycznie i na serio
18 październik 2024
9:00-15:00
Kraków, Tesco Technology ul. Przy Rondzie 4
Jeśli potrzebujecie dodatkowej asysty w trakcie konferencji, a nie zgłaszaliście tego wcześniej, po przybyciu odszukajcie wolontariuszki.
W budynku zainstalowaliśmy dodatkowo kilka znaczników INTONAVI, które wskazują drogę jeśli zbliżycie się do nich z uruchomioną na telefonie aplikacją.
Dostępne gry i komputery
Czy osoby z niepełnosprawnościami stają się ważną grupą docelową dla producentów gier?
Jakie nowości czekają nas w związku z rozwojem nowych interfejsów komputerowych i AI?
Oddajemy głos ekspertom i przyglądamy się szerokiemu spektrum produktów rozrywkowych, terapeutycznych, edukacyjnych.
Wykłady i warsztaty
Zapraszamy na wykłady i spotkania z ekspertami, lecz również na część praktyczną – warsztaty z praktykami wykorzystującymi w pracy nowoczesne technologie.
W przestrzeni konferencji znajdzie się miejsce dla stanowisk z symulatorami, VRem, haptyką, eyetrackingiem, sprzętem prezentującym bariery związane ze starością .
Świat g/Głuchych
Dlaczego g/Głuchy piszemy równocześnie z dużej i małej litery?
Czy wszyscy g/Głusi rozumieją po Polsku?
W każdym roku staramy się przybliżyć uczestnikom obraz świata konkretnej grupy ze specjalnymi potrzebami. Tym razem porozmawiamy o kulturze ludzi g/Głuchych.
Organizacja
Wszystkie wydarzenia tradycyjnie organizuje dla Was akcja Sensorycznie i na Serio oraz Fundacja Per Aspera.
Osobiście zapraszają organizatorzy: Magdalena Dydyszko, Piotr Kowalski, Agnieszka Opozda.
Współorganizacja
Trzeci rok z rzędu spotkamy się dzięki wsparciu Tesco Technology.
Zaangażowany zespół zapewni przyjazną przestrzeń dla ponad 150 gości oraz dostępność konferencji:
- napisy na żywo
- pętle indukcyjne
- tłumaczenie PJM
Patronat
Dziękujemy za patronat nad tegoroczną konferencją roztoczony przez PFRON i Marszałka Województwa Małopolskiego.
Agenda
9:00 – 9:30
Powitanie gości i rozpoczęcie konferencji
9:35 – 9:45
WYKŁAD OTWIERAJĄCY | Inga Safader-Powroźnik
9:50 – 11:05
PANEL DYSKUSYJNY – Dostępność gier komputerowych w oczach gracza i twórcy – wspólne cele | Prowadzący: Konrad Gadzina | Uczestnicy: Karolina Kałużyńska, Dorota Orzeszek, Jacek Piotrowski, Magdalena Szewczyk, Piotr Tarasewicz, Tomasz „Lirin” Tworek, Julia Zakrocka
11:05 – 11:25
Przerwa kawowa
11:25 – 12:10
PANEL DYSKUSYJNY – Potencjał interaktywnych technologii rozrywkowych w rehabilitacji fizycznej i mentalnej | Prowadzący: Piotr Kowalski | Uczestniczki: Maria Haberny, Katarzyna Koba, Paulina Rutka, Anna Sibilska-Mroziewicz, Agata Spała-Zakrzewska
12:15 – 13:00
PANEL DYSKUSYJNY – Mechanizmy wspierania innowacji dostępnościowych w produktach cyfrowych | Prowadzący: Marcin Krzanicki | Uczestnicy: Rafał Barański, Katarzyna Wysocka, Julita Dul-Tomczuk
13:00 – 13:30
Lunch
13:35 – 14:05
WYSTĄPIENIE INDYWIDUALNE | Rola języka migowego w multimediach interaktywnych | Konrad Kozłowski
14:10 – 14:30
WYSTĄPIENIE INDYWIDUALNE | Finansowanie unijne na innowacje związane z dostępnością | Aneta Foryś
14:35 – 14:55
WYSTĄPIENIE INDYWIDUALNE | Innowacje ROPS | Dominika Marszałek-Rojek
15:00
ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
15:00 – 17:00
CZĘŚĆ WYSTAWIENNICZA | Prezentacja sprzętu, rozwiązań dostępnościowych, gier
Organizatorzy
Magdalena Dydyszko
Liderka społeczna, inicjatorka ogólnopolskiego forum współpracy biznesu i nauki „Sensorycznie i na serio”. Konsultantka, trenerka i praktyczka. Od 2015 roku zaangażowana w promowanie inkluzywności i dostępności oraz rozwój i wdrażanie strategii wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami. Pełniła rolę Rzeczniczki Osób z Niepełnosprawnością w Urzędzie Transportu Kolejowego, koordynatorki ds. dostępności w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, ekspertki ds. dostępności w mBanku.
Obecnie Chief Openbility Officer w Feel Comfort, gdzie odpowiada za Openbility – narzędzie badawcze, które umożliwia firmom ocenę ich otwartości na współpracę i zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Współautorka standardu oraz narzędzia oceny dostępności komunikacyjnej i architektonicznej w firmach, szkoleniowiec Kompetencji na Plus+, ekspertka i doradczyni w zakresie oceny standardów dostępności informacyjno-komunikacyjnej i architektonicznej organizacji.
Piotr Kowalski
Organizator „Sensorycznie i na serio”. Absolwent Literaturoznawstwa i Antropologii UJ. Autor setek kursów e-learningowych jako Dydaktyk Medialny. Programista. Dyrektor ds. rozwoju produktu wprowadzający na rynek oprogramowanie specjalistyczne dla przemysłu i edukacji. Zrealizował z sukcesem wiele projektów unijnych z programów “Innowacyjna Gospodarka” oraz “B2B”. Działacz społeczny, współzałożyciel Fundacji Per Aspera, w której rozwija projekty indywidualnych interfejsów dla dzieci niepełnosprawnych i z neurologicznym uszkodzeniem mózgu. Założyciel PDMA Central Europe.
Prowadzenie konferencji
Monika Janicka
Specjalizuje się w szkoleniu firm, instytucji i organizacji w zakresie otwierania się na różnorodność i włączania osób z niepełnosprawnościami do zespołów. Jest ekspertką w zakresie integracji osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy w Feel Comfort. Pomaga pracodawcom zrozumieć, jakie bariery utrudniają udaną współpracę oraz jak skutecznie je pokonywać, tworząc przyjazne i inkluzywne środowisko pracy.
Wspiera również osoby z niepełnosprawnościami, pokazując im, jak odnaleźć się na rynku pracy, rozwijać swoje kompetencje i budować pewność siebie. Dzięki swojemu doświadczeniu i praktycznym wskazówkom pomaga przełamywać stereotypy oraz tworzyć przestrzeń, w której osoby z niepełnosprawnościami mają szansę na rozwój zawodowy i osobisty. Jest także autorką narzędzia do rozwoju kompetencji miękkich „Karty Sztuka Rozmawiania”, które są wykorzystywane przez trenerów, psychologów i psychoterapeutów, a także programów szkoleniowych „Jak pogłębiać rozmowę” oraz „Kręgi relacji”, wspierających budowanie relacji międzyludzkich.
Obecnie pełni funkcję prezesa w klubie Toastmasters Top Careers w Warszawie, miejscu, w którym można nie tylko doskonalić sztukę wystąpień publicznych, ale także rozwijać umiejętności przywódcze, organizacyjne i interpersonalne w bezpiecznym, wspierającym środowisku. Specjalizuje się w wystąpieniach publicznych i mentoringu w tym obszarze, pomagając rozwijać umiejętności sceniczne, komunikacyjne oraz budować pewność siebie na scenie. Gość programów telewizyjnych, radiowych oraz czasopism branżowych, gdzie dzieli się swoją specjalistyczną wiedzą.
Potencjał interaktywnych technologii rozrywkowych w rehabilitacji fizycznej i mentalnej
Anna Sibilska-Mroziewicz
CTO zespołu VeReePW, specjalizującego się w tworzeniu innowacyjnych aplikacji VR/AR dedykowanych rehabilitacji i edukacji. Jako nauczyciel mechaniki na uczelni wyższej, wprowadza nowoczesne metody dydaktyczne, w tym te oparte na AI, które wspierają aktywne uczenie się i intuicyjne zrozumienie skomplikowanych zagadnień. Z pasją rozwija swoje umiejętności, a poprzez tworzenie rehabilitacyjnych aplikacji VR/AR chce pomagać innym w powrocie do zdrowia. Politechnika Warszawska.
Maria Haberny
Projektantka wzornictwa przemysłowego, absolwentka ASP w Krakowie oraz projektowania jachtów na Politechnice Mediolańskiej. Obecnie doktorantka na krakowskiej ASP, gdzie bada, jak inspiracja może być wykorzystywana w procesie projektowania. Jej zainteresowania skupiają się na innowacjach, nowych technologiach w designie oraz biomimikrze – inspirowanej naturą. Zajmuje się również projektowaniem uniwersalnym i dostępnym (accesible design).
Od dziesięciu lat związana z branżą projektowania automotive, zdobywała doświadczenie w firmach w Niemczech, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Od sześciu lat pracuje nad wykorzystaniem potencjału światła w projektowaniu produktu, traktując je zarówno jako narzędzie estetyczne, jak i interfejs komunikacyjny. Zajmuje się także Human Centered Lighting, badając wpływ światła na człowieka i jego zmysły. Autorka projektu „Indigo” dedykowanemu osobom z ADHD i autyzmem, opartego na wykorzystaniu bioluminescencji w terapii i w neuroróżnorodności.
Katarzyna Koba
Założycielka firmy RoboKoba oraz uznawany szkoleniowiec wśród 100 najbardziej wpływowych kobiet w Polsce zajmujących się sztuczną inteligencją (AI) i rozszerzoną rzeczywistością (XR). Jej pasją i specjalnością jest zaangażowanie w popularyzację nowych technologii dla biznesu. Oferuje usługi doradcze, szkoleniowe oraz wdrożeniowe dla firm i osób zainteresowanych wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi wspomagających transformację cyfrową. Jako CEO firmy RoboKoba oraz właścicielka startupu SensiVR Health, jest pionierką immersyjnych i haptycznych technologii kreatywnych oraz projektantką innowacji w zakresie edukacji przyszłości, cyfrowego zdrowia oraz digitalizacji kultury. Współpracując z siecią przedsiębiorczych kobiet jako ambasadorka międzynarodowej organizacji non-profit Women in Immersive Technology EU, podejmuje wyzwania przywódcze związane z dzieleniem się doświadczeniami i wiedzą w zakresie nowych technologii, a jako współzałożycielka Fundacji ERA organizuje wydarzenia na rzecz wspierania postępu wiedzy i popularyzacji nauki.
Paulina Rutka
Prezeska Zarządu Fundacji na rzecz Zawsze Dostępnej Komunikacji (AAC) i Technologii Wspomagającej (AT) – generAACja, Specjalistka AAC. Jej misją jest mówienie o tym, że komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) zmienia życie! Z wykształcenia jest socjolożką, logopedką i psycholożką.Jest praktykiem AAC , prowadzi konsultacje dla Użytkowników AAC i ich rodzin, szkoli i superwizuje zespoły, zajmuje się doborem technologii oraz szeroko rozumianą dostępnością komunikacyjną. Poza pracą w Fundacji prowadzi własną działalność – KIWI Komunikacja Wspomagająca.
Agata Spała-Zakrzewska
Ekspertka ds. zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Przedsiębiorczyni. Edukatorka. Prezeska Zarządu przedsiębiorstwa społecznego „HR Fair Play” (sp. z o.o non-profit). Prowadzi szkolenia skierowane do firm, instytucji i organizacji wspierając je w budowaniu otwartości i wiedzy w zakresie współpracy z osobami z niepełnosprawnością. Przełamując schematy i stereotypy, przedstawia realne szanse i korzyści z zatrudniania osób z niepełnosprawnością. Wspiera firmy w budowaniu strategii i działań skierowanych na budowanie inkluzywnych miejsc pracy, otwartych na różnorodność organizacji. Wspiera instytucje publiczne i firmy we wdrażaniu dostępności dla osób z różnymi potrzebami. Jest audytorką i ekspertką ds. dostępności. Współautorka Standardów Dostępności POZ i Szpitali oraz poradnika „Komunikacja z pacjentami ze szczególnymi potrzebami”.
Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce (Lista Mocy, Fundacja Integracja). Laureatka nagrody „Lady D.” w kategorii Życie Zawodowe – promowanie pozytywnego wizerunku osób z niepełnosprawnościami. Ambasadorka Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
Dostępność gier komputerowych w oczach gracza i twórcy - wspólne cele
Julia Zakrocka
Projektantka dostępnych produktów cyfrowych i nie tylko, facylitatorka i ilustratorka. W duchu “nic o nas bez nas” tworzy inkluzywne produkty biorąc pod uwagę potrzeby osób z niepełnosprawnościami, neuroróżnorodnością i innych mniejszości społecznych. Aktywistycznie wspiera osoby z niepełnosprawnościami poprzez działania w social media, kampaniach społecznych, takich jak „Nic co ludzkie nie jest nam obce” Fundacji Avalon. Bohaterka artykułów w Wysokich Obcasach i Miesięczniku Znak. Prywatnie fanka gier komputerowych, zwłaszcza tych, które chwytają sa serca swoją historią oraz dostępnościowymi rozwiązaniami.
Dorota Orzeszek
Specjalistka ds. dostępności cyfrowej i badaczka UX w sektorze publicznym. Badaczka w projektach naukowych dotyczących umiejętności językowych dzieci oraz modelów mentalnych technologii u osób starszych. Programistka i UX designerka w R&D, projektantka interfejsów i funkcji dostępności dla smartfonów, smart TV, smart home, smartwatchy i IoT. Prowadzi szkolenia ze świadomości szczególnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności (disability awareness) oraz z projektowania uniwersalnego, dostępności cyfrowej i zasad WCAG. Szczególnie interesują ją kwestie związane z niepełnosprawnościami wzroku oraz starzeniem poznawczym.
Karolina Kałużyńska
Managerka Komunikacji, Specjalistka ds. komunikacji i PR z doświadczeniem w sektorze gier wideo i esportu. Obecnie Managerka Komunikacji w Stowarzyszeniu Producentów i Dystrybutorów Gier Wideo. Jej misją jest uczynienienie gamingu przestrzenią dla wszystkich, niezależnie od wieku, płci czy sprawności ruchowej. Ambasadorka Women in Games – globalnej organizacji wspierającej kobiety w branży gier wideo.
Magdalena Szewczyk
Medioznawczyni zajmująca się badaniem zagadnienia dostępności w grach wideo, oraz środowiska graczy z niepełnosprawnościami z perspektywy osoby, która sama do niego należy. Obecnie kontynuuje swoje studia na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Pasjonatka gier wideo od dzieciństwa, wierzy, że każdy, niezależnie od posiadanej dysfunkcji, powinien mieć możliwość cieszenia się grami.
Tomasz "Lirin" Tworek
Tomek jest niewidomym perkusistą, wokalistą, inżynierem audio, aktorem głosowym i konsultantem ds. dostępności. Aktywnie współpracuje z developerami oraz modderami nad kwestiami accessibility w grach. Pracował nad m.in. grą „Skullgirls” – pierwszą grą dla osób niewidzących z gatunku 2D fighter, oraz nad „Hadesem”, który dzięki modom stał się pierwszym roguelike’iem dostępnym dla niewidomych. Podobnie dzięki modom przyczynił się do zwiększenia dostępności gry „Slay the Spire”, pracując z grupą modderów przy wprowadzeniu do gry potrzebnych funkcji. Z francuskim developerem COWCATGames współpracował również nad grą „BROK: The InvestiGator” przy uczynieniu z niej pierwszego w pełni dostępnego dla niewidomych tytułu z gatunku point-and-click.
Piotr Tarasewicz
Piotr, zwany również Krzysztofem, w środowisku niewidomych jest znanym kompozytorem, pianistą, organistą i autorem tekstów. Może poszczycić się tytułem laureata wielu konkursów wokalno-instrumentalnych, gdzie zdobywał różne nagrody, od wyróżnień po Grand Prix. Pokazuje, w jakich zawodach odnaleźć się mogą osoby niewidome. Od studiów zaczął interesować się audiogrami, czyli grami, które odbieramy nie oczami, lecz słuchem. Najpierw grał w gry zręcznościowe, logiczne i RPG, m.in. Blind Legend. Potem współtworzył ścieżki dźwiękowe polskiej wersji symulatora lotu samolotem dla niewidomych, Eurofly. Dodatkowo wcielił się w rolę kontrolera ruchu naziemnego i powietrznego. Piotr na co dzień jest również przewodnikiem na wystawie ”W stronę ciemności” w Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI, na której stara się przybliżyć zwiedzającym świat, w którym żyjemy, z perspektywy osoby niewidomej.
Jacek Piotrowski
W wyniku choroby stracił wzrok jeszcze we wczesnym dzieciństwie. To nie powstrzymało go to przed podróżowaniem oraz działalnością w sprawie dostępności dla osób niepełnosprawnych w przestrzeni miejskiej. Pracując jako treser psów przewodników, Jacek ma na swoim koncie trzy w pełni wyszkolone psy i dziesiątki innych, w których treningu pomagał. Zawsze można spotkać go w towarzystwie jego własnego pupila, który nie odpuszcza go na krok. Jacek jest współtwórcą w audiogrze Eurofly. Użyczył swój głos jako kontroler ruchu powietrznego. Dzięki temu gracz miał do wyboru kogo jako pilot chce słuchać na ziemi i w powietrzu. Jacek pracuje również w Centrum Nauki i Zmysłów WOMAI na wystawie „W stronę ciemności”. Swoich gości stara się przekonać do twierdzenia, że osoby z dysfunkcją wzroku mogą naprawdę wiele.
Mechanizmy wspierania innowacji dostępnościowych w produktach cyfrowych
Julita Dul-Tomczuk
Pasjonatka dostępności, praw człowieka oraz DEI. Działa na rzecz CSR, ESG oraz CX/UX, odkrywa tajniki neuroróżnorodności. Liderka prostego języka. Absolwentka kierunku rewizji finansowej na Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Od 20 lat zbiera doświadczenie w bankowości i obsłudze klienta ( call center, bankowość detaliczna i korporacyjna, analiza ryzyka) w Citi Handlowym i Santander Bank. Od ponad 3 lat specjalizuje się w tematyce dostępności, społecznej odpowiedzialności biznesu i doświadczeń klienta. W Banku Gospodarstwa Krajowego wdraża dostępność i pełni funkcję koordynatora dostępności, wspiera projekty z zakresu ESG i wolontariatu pracowniczego. Prywatnie mama trzech synów i córki. Wrażliwa perfekcjonistka i mistrz logistyki.
Rafał Barański
Pracownik samorządowy z doświadczeniem pracy w instytucjach rynku pracy oraz pomocy społecznej. Na co dzień zaangażowany w planowanie strategiczne, zarządzanie kadrą i projektami oraz innowacje społeczne. Działalność naukową realizuje w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu KEN w Krakowie realizując badania dotyczące roli polityki publicznej w deinstytucjonalizacji usług społecznych. Zastępca Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie, Przewodniczący Kapituły Konkursu Małopolski Lider Przedsiębiorczości Społecznej. Autor licznych projektów społecznych realizowanych przez organizacje III sektora.
Marcin Krzanicki
Projektant UX – od kilkunastu lat wdraża zasady projektowania zorientowanego na ludzi w sektorze publicznym, branży lotniczej, fintech oraz narzędzi do pracy z danymi. Wykładowca – przekazuje wiedzę studentkom i studentom kierunków związanych z projektowaniem produktów cyfrowych na krakowskim AGH i warszawskim SWPS, gdzie przy pomocy autorskiego programu wprowadza ich w temat dostępności (nie tylko) cyfrowej. Prelegent i mentor – występował na takich konferencjach jak UX Poland, WaysConf czy hackathon dostępnościowy “Sensorycznie i na serio”.
Wystąpienia indywidualne
Wykład otwierający
Inga Safader-Powroźnik
Twórczyni Open Forum, konsultantka eventowa, podcasterka, przedsiębiorczyni, od ponad 15 lat związana z eventami biznesowymi, PR i komunikacją. W swojej pracy od zawsze łączy ze sobą wizerunek, rozwój i relacje. Twórczyni Open Forum – cyklu wydarzeń dyskusyjnych dla liderów, gdzie poruszane są tematy ważne dla rozwoju biznesu i ludzi. Pomaga firmom projektować i realizować eventy z sensem.
Działa nieszablonowo i lubi łączyć wątki pozornie ze sobą nie związane. W swoich działaniach zawsze koncentruje się na człowieku. Bliskie jej są różne nurty rozwojowe, psychologia, facylitacja i coaching.
Podcasterka, tworzy podcast Rozmowy Regeneracyjne, w którym porusza tematykę szeroko pojętego rozwoju osobistego i biznesowego. Do rozmów zaprasza przedsiębiorców i ciekawe osobowości, oraz osoby zajmujące się szeroko pojętym rozwojem. To podcast, który ma za zadanie zatrzymać, inspirować i włączyć uważność na różne tematy – dobrego życia, zdrowia, biznesu, rozwoju.
Rola języka migowego w multimediach interaktywnych
Konrad Kozłowski
Koordynator ds. dostępności cyfrowej w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, Prezes Fundacji Akademia Głuchych i Głuchy tłumacz. Prowadzi warsztaty z zakresu polskiego języka migowego, kultury Głuchych oraz obsługi Głuchego klienta. Specjalizuje się także w kwestiach dostępności i cyberbezpieczeństwa. Laureat Nagrody im. Tadeusza Mazowieckiego i finalista Stypendium im. Stanisława Wyspiańskiego.
Innowacje ROPS
Dominika Marszałek-Rojek
Doradczyni, szkoleniowiec i animatorka organizacji pozarządowych. Od 2016 roku związana z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Krakowie gdzie zajmuje się inkubacją, testowaniem i upowszechnianiem innowacji społecznych w tematyce włączenia społecznego i zwiększania dostępności. Obszary, które najchętniej eksploruje to kreowanie rzeczywistości otwartej na wszystkich, wspieranie osób z niepełnosprawnościami, rynek pracy i wzmacnianie inicjatyw oddolnych. W Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera prowadzi zajęcia z projektowania i zarządzania innowacjami.
Finansowanie unijne na innowacje związane z dostępnością
Aneta Foryś
Specjalistka w Głównym Punkcie Informacyjnym Funduszy Europejskich w Krakowie przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Na co dzień informuje, doradza i szkoli na temat możliwości pozyskania dofinansowania ze środków Funduszy Europejskich z programu regionalnego i programów krajowych. Specjalizuje się w tematyce związanej z projektami badawczo-rozwojowo-wdrożeniowymi dla przedsiębiorców.